Kevade saabudes püüavad kõik inimesed rohkem aega värskes õhus veeta, nautides ilusat ilma ja kauaoodatud päikest. Päike on aga ultraviolettkiirguse allikas. Väikestes kogustes on see isegi kasulik ja D-vitamiini tootmiseks vajalik. Maailma Terviseorganisatsioon aga hoiatab: UV-kiirgus võib suurtes doosides põhjustada terviseprobleeme (nahavähk, silmakahjustused, immuunsüsteemi nõrgenemine).

 

Nahka mõjutavad UV-kiired jagunevad kaheks: UVA ja UVB.

 

UVB-kiired kahjustavad naha pindmist kihti ehk epidermist.  Just nemad põhjustavad naha punetuse ja päikesepõletust ning samuti mängivad võtmerolli nahavähi arengus. UVB-kiirte intensiivsus muutub vastavalt hooajale, asukohale ja kellaajale: nende suurim arv on tuvastatud kella 10-16 vahel aprillist oktoobrini. UVB-kiired ei tungi läbi klaasi.

 

UVA-kiired tungivad sügavamale nahka kui UVB-kiired. Need kahjustavad sidekudet ja on fotovananemise peamiseks põhjuseks. Viimasele on iseloomulik enneaegsete kortsude, pigmendilaikude ja kapillaaride võrgustike teket näol. UVA-kiired moodustavad 95% maakera pinnale jõudvatest UV-kiirtest. UVA-kiirguse tase on ööpäeva- ja aastaringselt praktiliselt sama intensiivsusega igas geograafilises punktis ning võivad tungida läbi pilvede ja klaasi.

UV-kiirte kahjuliku mõju minimeerimiseks tuleb järgida lihtsaid ettevaatusabinõusid: piirata keskpäevase päikese käes viibimise aega, vältida päikesepõletuste teket, kanda keha katvaid riideid ja päikeseprille, mitte kasutada kunstpäevitust tekitavaid seadmeid ja lampe, kanda rohkelt päikesekaitsekreemi riietega katmata nahapiirkondadele.

 

Kõige enam on UV-kiirgusele vastuvõtlikud:

  • heleda naha, heledate või punaste juuste, helesiniste või pruunide silmadega inimesed, kes saavad kergelt päikesepõletusi;
  • inimesed, kellel on palju sünnimärke või on mingid suuremad atüüpilised sünnimärgid;
  • väikesed lapsed;
  • patsiendid pärast iluoperatsioone või mõnesid kosmetoloogilisi protseduure (laserlihvimine, keemiline koorimine, dermabrasioon, fototeraapia, valgendavad, C-vitamiini või retinoole kasutavad hooldused);
  • patsiendid, kes võtavad fototundlikkust põhjustavaid ravimeid: mõned antibiootikumid (näiteks tetratsikliin, doksitsikliin), ibuprofeen, diureetik furosemiid, retinoidid ja muud.
  • Naha korralikuks kaitseks vähi ja fotovananemise eest peavad kõik inimesed alates vanusest 6 kuud kasutama päikesekaitsekreemi iga päev aastaringselt iga ilmaga (isegi sombuse ilmaga läbib 70-80% UV-kiirtest pilved ja udu).

 

Väga oluline on kasutada päikesekaitsekreemi, mis tagab efektiivse kaitse UVA- ja UVB-kiirte eest. Sellele nõudele vastavad kreemid SPF 15+, millel on märge “laia toimespektriga”. Päikesekaitsefaktori (SPF) number näitab, mil määral kaitseb toode UVB-kiirte eest. Märge “lai toimespekter” räägib sellest, et päikesekaitsekreem pakub proportsionaalset kaitset ka UVA-kiirte eest. Mida kõrgem on SPF number, seda suuremat kaitset  pakub vahend ka UVA-kiirte eest.

 

SPF 15 kreem filtreerib 93% UVB-kiirtest, SPF 30 – 97% ja SPF 50 – 98%. Ükski päikesekaitsekreem ei kaitse UV-kiirguse eest 100%.

 

Juhusliku lühiajalise päikesekiirguse puhul võib kaitseks kasutada laia toimespektriga päikesekaitsekreemi SPF 15+. Kui plaanite veeta palju aega päikese käes ning samuti aktiivse puhkuse ja töötamise ajal tuleb kasutada veekindlat laia toimespektriga kreemi SPF 30+.

 

Tuleb meeles pidada, et kõik päikesekaitsekreemid tuleb nahale kanda 30 minutit enne päikese kätte minekut, et aktiivsed koostisosad imenduks nahka ja hakkaks mõjuma. Lisaks sellele tuleb päikesekaitsekreemi nahale uuesti kanda iga 2 tunni tagant või kohe pärast ujumist, samuti kui olete tugevalt higistanud või pühkisite keha froteerätikuga. Selleks, et tagada usaldusväärne kaitse UV-kiirte eest, tuleb nahale kanda palju kreemi – umbes kaks supilusikatäit kreemi, et katta kogu keha.

Päike on elu vältimatu ja meeldiv osa, mistõttu  peab laia toimespektriga päikesekaitsekreemi SPF 15+ (SPF 30+ pikaajalise õues viibimise jaoks või kui kuulute riskirühma) kasutamine muutuma tervisliku eluviisi lahutamatuks osaks. Järgides neid soovitusi võib nahavähi tekkimise riski vähendada ja aidata teie nahal olla noor ja ilus võimalikult kaua.

Ärge unustage SPF kaitset!

 

0 Comments

Leave a reply

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*

Log in with your credentials

Forgot your details?